Summary
From a topographic perspective, Ulrike Ottinger’s cinema is mostly located between Berlin and remote places in the Far East or the Far North. In "Paris Calligrammes", she explores the landscape of her memories of the city that she called home for 20 years and that helped shape her beginnings as a painter and filmmaker. Ottinger moved to Paris in her twenties and immersed herself in the cultural scene of the 1950s populated by heroes of the avant-garde and a new generation of artists and intellectuals. Meandering between bookshops, concert halls, theatres, cinemas, museums and cafés, Ottinger presents her personal pantheon, and at the same time maps a decisive era both in art – as Dada and Surrealism gave way to Situationism and Pop Art – and in politics where, in-between post-war hopes, the Algerian conflict and the student movements of 1968, there was much to discuss. Nonetheless, the film maintains its intimate stance throughout, assembling a rich and emotionally charged repertoire of film clips, news reports, photos and songs with the same meticulous affection that people used to stick newspaper clippings and photos in a diary so they could write around them.
Source: 70. Internationale Filmfestspiele Berlin (Catalogue)
Comments
You have seen this movie? We are looking forward to your comment!
Login or register now to write a comment.
„Paris Calligrammes“ ist eine sehr persönliche, aber keineswegs nur melancholisch-retrospektive Hommage mit historischen Fotografien aus dem Familienalbum, mit originalem Filmmaterial aus den künstlerisch wie politisch aufregenden 1960er Jahren, mit O-Tönen etwa von Walter Mehring und Ulrike Ottingers erstem Radiointerview, mit unmittelbaren Bezügen zwischen Bildender Kunst und eigenen künstlerisch ambitionierten Filmen (Francisco de Goya und „Freak Orlando“) und nicht zuletzt ein liebevoller, aber nie verklärender Blick auf die Künstler-Freunde des Montparnasse. Authentische Aufnahmen brutaler Polizeigewalt gegen 68er-Demonstranten stehen neben einem äußerst kritischen Blick auf die Kolonialpolitik Frankreichs, besonders den Algerien-Krieg. Ulrike Ottinger offenbart die bis in unsere Gegenwart reichenden Folgen nicht nur in den Banlieues, als sie zu den Orten ihrer Pariser Bohème zurückkehrt. Und rechnet ohne jede Altersmilde mit den Grabenkämpfen linker Ideologen ab.
Pitt Herrmann